preloader

یکشنبه و چهارشنبه (16 تا 20)

تهران، خیابان دولت

Edit Content

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

فلورایدتراپی

فلورایدتراپی

فلورایدتراپی شدت دمینرالیزاسیون (میزان اسیدیته مینای دندان) دندان کودک را کاهش داده و از پوسیدگی و تخریب مینای دندان که بخاطر گسترش پلاک های میکروبی سطح دندان ها بوجود می آید جلوگیری می کند. در واقع پلاک های میکروبی همان لایه های قهوه ای روی سطح دندان هستند که به مرور زمان سخت و محکم شده و به راحتی با مسواک و نخ دندان زدن از بین نمی روند. 

پلاک های میکروبی در ابتدا لایه هایی نرم و بی رنگ هستند که توسط میکروب های عامل پوسیدگی در دهان روی دندان ها شکل می گیرند و به مرور زمان گسترش یافته و با مصرف مواد قندی محیط دندان را اسیدی می کنند. اگر در همان مراحل اولیه گسترش پلاک میکروبی بویژه در سنین پایین مسواک زدن، نخ دندان و فلورایدتراپی به صورت منظم انجام شود می توان از سخت تر شدن آن و رسوب باکتری های بیشتر در آن جلوگیری نمود.

 زیرا که پلاک های میکروبی روی دندان، بستر مناسبی برای تجمع سایر میکروب ها بوده و بدلیل ساختار خود اسید تولید شده از غذا و مواد قندی را در خود نگه می دارد که به مرور باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. 

هدف اصلی فلورایدتراپی تولید ماده ای به نام  فلورو آپاتیت در سطح مینای دندان است که آن را مقاوم کرده و در جایگاه یک ضد میکروب جلوی اسیدی شدن سطح دندان و نابود شدن مواد معدنی دندان را می گیرد.  به این فرایند که در آن فلوروآپاتیت مانع تحلیل رفتن مواد معدنی و مینای دندان می شود رمینرالیزاسیون می گویند.

 فوراید تراپی را میتوان در ابعاد وسیعی به  دو شیوه ی سیتمیک و موضعی برای حفظ سلامت دهان و دندان اجرایی کرد. در فلورایدتراپی موضعی این ماده را با اشکال مختلفی همچون دهان شویه، ژل و فوم یا وارنیش مستقیم بروی سطح  دندان بکار برده و مدتی نگه میدارند.  اما در شیوه ی سیستمیک دانشمندان توصیه می کنند حتما ماده ی فلوراید به آب، نمک یا شیر مردم اضافه گردد و به این وسیله سلامت عمومی دهان و دندان تامین گردد. 

فواید فلورایدتراپی در کنترل و از بین بردن پوسیدگی

اگرچه فلوراید در آب، غذا و حتی در خمیر دندان های حاوی فلوراید یافت می شود اما مقدار آن به حدی کم است که برای اثر گذاری مدت زمان خیلی طولانی نیاز دارد. حالی که در فلوراید تراپی دوز مورد نیاز مینای دندان کاملا تامین شده و چنانچه این روند منظم  و خارج نمودن مواد فلوراید از دهان احتمالا کمی برای کودک سخت باشد معمولا دندانپزشک از وارنیش استفاده می کند. 

وارنیش ها غلظت بیشتری نسبت به ژل فلوراید دارند و بوسیله ی قلمو مویی بر روی دندان ها کشیده می شوند. دقت کنید تا 30 دقیقه بعد از آن خوردن و آشامیدن ممنون است و حتما تا 24 ساعت بعد نبایستی کودک مسواک بزند. 

فلوراید تراپی برای بزرگسالان هم قابل انجام است؟

پوسیدگی دندان همه سنین را تهدید می کند بویژه در افراد بزرگسالی که درگیر بیماری هایی همچون عفونت یا  خشکی دهان هم هستند، بنابراین فلورایدتراپی کمک شایانی به  توقف پوسیدگی های دندان بزرگسالان نیز می کند. از این رو نه تنها این روش به بزرگسالان توصیه می شود بلکه حتما بایستی به صورت روزانه از خمیردندان های حاوری فلوراید و دهان شویه ها استفاده کنند. 

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟انجام شود میتوان پوسیدگی های قدیمی را نیز متوقف و دندان ها را  از گسترش پلاک های میکروبی نجات داد. 

  • کاهش چشمگیر پوسیدگی و فرآیند دمینرالیزاسیون
  • کاهش پلاک های میکروبی دندان که با روش های معمول به راحتی از بین نمی روند
  • موثرترین روش در تقویت مینای دندان و حفظ مواد معدنی با ارزش دندان مثل کلسیم 
  • کاهش هزینه های مالی درمان دندان در آینده که بدلیل پوسیدگی رخ می دهند 
  • جلوگیری از آسیب های روحی و درد های جسمانی که بواسطه پوسیدگی دندان میتواند برای فرد رخ دهد

 

مراحل فلورایدتراپی 

فلورایدتراپی می تواند روند رمینرالیزاسیون دندان را افزایش دهد لذا تاثیر چشمگیری در پوسیدگی و عدم گسترش پلاک میکروبی دندان کودکان داشته باشد. از آنجایی که بعد از فلورایدتراپی کودک مدتی نبایستی بخورد یا بیاشامد حتما قبل از دندانپزشکی کودک را آماده کنید تا تشنگی و گرسنگی او را اذیت نکند.

  • ابتدا دندانپزشک تمام سطوح داخلی و بیرونی دندان ها را با برس خاصی تمیز می کند. 
  • سپس دندان ها به وسیله ی وارنیش یا ژل  آغشته می شوند و این حالت باید به مدت 4 دقیقه حفظ شود.
  • در نهایت کودک با تف کردن، مواد فلواریدتراپی را از دهان خارج نموده و حداقل تا 30 دقیقه باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کند. 

در نهایت توجه کنید که کودک بزاق دهان خود را طی این 30 دقیقه نبلعیده و حتما آن را خارج کند.

تفاوت ژل فلوراید با وارنیش فلوراید

در فلورایدتراپی مواد به شکل فوم، ژل یا وارنیش تولید و مورد استفاده قرار می گیرند که البته مصرف روزانه خمیر دندان های حاوی فلوراید نیز به واقع نوعی ژل فلوراید محسوب می شود. استفاده از ژل های فلوراید بسیار رایج تر از وارنیش ها هستند اما چون تحمل

 درستورالعمل های ساده ای برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارند که مهم ترین آنها استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و دهان شویه های فلوراید دار، آنهم دقیقا بلافاصله بعد از صرف غذا است. 

توجه کنید که برای جلوگیری از گسترش پلاک های میکروبی موثرترین راه حل استفاده از فلورایدتراپی به صورت منظم است، چرا که دندان های تازه روییده بیشتر در معرض تجمع و گسترش پلاک های میکروبی هستند. تعداد دفعات مورد نیاز  فلوراید تراپی را دندانپزشک با توجه به میزان پوسیدگی  دندان کودک تعیین کرده و به شما اطلاع می دهد.

  •  موثرترین و زود بازده ترین روش همان فلوراید تراپی است
  • استفاده منظم  از مسواک، نخ دندان  و دهان شویه فلورایدی
  • حتما از سیگارکشیدن پرهیز کنید
  • کاهش مصرف مواد غذایی قند دار بدلیل آنکه باعث اسیدیته محیط دندان می شوند

عوارض  فلوراید تراپی

بهترین دندانپزشک اطفال تهران  فردی است که به خوبی از خطرات و دوز مورد نیاز کاربردی برای دندان ها اطلاع دارد و از این رو مصرف سر خود و غیر علمی آن را  حتما توصیه نخواهد کرد. چرا که زیاده روی در مصرف و دوز فلوراید میتواند منجر به مسمویت فلوراید، ناراحتی های گوارشی و کندی حافظه شده و در دوز های بالا موجب مرگ فرد هم بشود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت. تمام حقوق برای دکتر آوا عمادالساداتی محفوظ است